Krabbe

VELKOMMEN SOM KRABBE

Kære forældre
Nu gælder det tiden som Krabbe. Vi er kommet til mellem-trinnet: Det andet år i Raklev Børnehave.
Her er nogle overskrifter på, hvad vi vil have fokus på i Krabbe-gruppen:

1.    At give børnene et grundigt indblik i naturen.
2.    At styrke børnenes udholdenhed og fokus.
3.    At skabe et forpligtende fællesskab—hvor vi spiser og hygger sammen.
4.    At træne den musiske udfoldelse.
5.    At børnene selv tager ansvar for egen dagligdag.

Dette vil vi gøre ved at igangsætte og gennemføre aktiviteter, som er afstemt med de 6 kendte læreplanstemaer:

1.    Alsidig personlig kompetence
2.    Krop, sanser og bevægelse
3.    Kommunikation og sprog
4.    Natur, udeliv og science
5.    Kultur, æstetik og fællesskab
6.    Social udvikling

Og vi vil følge Raklev Børnehaves vision:
Vi vil være børnehuset med de mangfoldige funktioner

Vejledende mødetid alle ugens dage:
Kl. 9.00. Så kan børnene nå at være med i aktiviteterne.

Krabbernes ugeplan ser således ud:

• Mandag: Halvdelen tager på tur, og den anden halvdel er hjemme
  • Tirsdag: Vi får musikundervisning.
  • Onsdag:  Vi laver små grupper med fokus på læreplanstemaer
  • Torsdag: Halvdelen tager på tur, og den anden halvdel er hjemme
  • Fredag: Hyggedag med fokus på gode og sjove lege.

Gruppeinddeling:

Sandra, Christina, Pia og Karin har ansvaret for det pædagogiske arbejde med Krabberne. Børnene vil blive delt i faste grupper til musik, men ellers vil gruppeinddelingen være forskellig fra dag til dag.
Der tages hensyn til det enkelte barn, mangfoldigheden, aktiviteten og formen.

• Vi holder morgensamling. Måske har vi travlt med at komme på tur eller til musik, og så kan vi finde på at springe morgensamlingen over.
  • Skemaet over ugens aktiviteter vil hver uge hænge på opslagstavlerne. Det vil også være tilgængeligt på Aula.
  • På vores tur-dag om torsdagen, vil vi gå ud i det blå i lokalområdet.
  • Vi deltager i børnehavens temauger med både aldersopdelte samt aldersintegrerede aktiviteter.
  • Vi holder juleafslutning i Skovbørnehaven, hvor mor og far henter os dér.
  • Vi tager hjem til børnefødselsdage med hele Krabbegruppen. Bare det ikke er en fredag.

Naturen:
At gå på opdagelse i naturen, at kende årstiderne, at gøre brug af naturens ”gaver”, at lære om planter, dyr og vejret. Samt meget mere...

Udholdenhed og fokus
Vi kan finde på at gå nogle lange ture. Fx vil en dag på Naturskolen udfordre børnenes kræfter. Aktiviteterne vil ligeledes udfordre børnenes koncentrationsevne

Et forpligtende fællesskab
Når vi spiser sammen, er det naturligt, at vi sammen planlægger, hvem der hjælper med til at rydde af bordet. Det er vigtigt, at vi hjælper hinanden med at  klare de små praktiske hverdagsgøremål

Musisk udfoldelse
Sang og musik med professionel underviser. At kunne lytte og forstå musikken samt at deltage aktivt sammen med sine kammerater.

Ansvar for egen dagligdag
At være bevidst om dagligdagens forløb i børnehaven og at kunne klare sig på egen hånd i garderoben. At udvikle legen og kunne lege sammen med sine kammerater i længere tid.

TRIVSEL, DANNELSE, LÆRING OG UDVIKLING